Lid worden?

Lidmaatschap
Wanneer je geïnteresseerd bent om lid te worden van Scouting Graaf van Gelre, dan kan je jezelf aanmelden via Scouting Nederland.
In verband met de privacy bescherming van jouw gegevens is inschrijven uitsluitend mogelijk via de volgende link: Nieuw lid
Als je hebt aangemeld komt er een melding binnen bij ons secretariaat die jouw gegevens weer
doorgeeft aan de betreffende teamleid(st)er van de speltak. Zodra er een plaatsje bij de speltak vrij komt, ontvang je een berichtje van de teamleid(st)er. Hij of zij nodigt je uit om 4 keer gratis en vrijblijvend te komen kijken of Scouting écht iets voor je is.
Als je na 4 opkomsten besluit om lid te worden, ontvang je van je teamleid(st)er een inschrijfformulier. Het lidmaatschap gaat in per eerste van de volgende maand. Je bent dan automatisch ook lid van Scouting Nederland.

Voor bestaande leden die een inlogaccount voor Scouts Online willen aanvragen gebruik je onderstaande knop:

Missie & visie

Contributie

De hoogte van de contributie is voor jeugdleden vastgesteld op €75,00 per half jaar.

Betaling van de contributie geschiedt d.m.v. automatische incasso. De incassodata zijn 1 maart, en 1 september, steeds 6 x de maandcontributie.

Niet in de contributie inbegrepen zijn de kosten voor de Scoutfit, het zomerkamp, weekendkamp, jaarlijkse groepkamp en sommige speciale uitjes en/of activiteiten.

De opzegtermijn van het lidmaatschap is 1 maand. Opzegging dient schriftelijk of per email te gebeuren bij de teamleider van de speltak van het lid.

Het lidmaatschap wordt beëindigd per eerste van de volgende maand met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.

Achterstallige contributie dient te allen tijde betaald te worden.

Voor vragen/opmerkingen kunt u terecht op het mailadres penningmeester@scoutingwestbetuwe.nl

Installatie

Bij Scouting Graaf van Gelre mag iedereen een paar keer meekijken bij de groep. Hierna besluit je of je wel of geen lid wilt worden. Wil je dit wel, dan wordt je na een aantal opkomsten geïnstalleerd.

De ceremonie

Naar goed gebruik wordt een kind dat nieuw is bij een speltak verwelkomd als volwaardig lid van die speltak. Daar gaat een traditionele Scoutingceremonie aan vooraf: de installatie. Ieder kind dat is overgevlogen naar een nieuwe speltak, of nieuw is binnengekomen, wordt geïnstalleerd, waarna hij officieel zijn scoutfit mag dragen. Is er nieuwe leiding? Dan wordt die ook geïnstalleerd!

Hoe gaat dat dan?

De installatie is voor iedere speltak anders, maar het principe is hetzelfde: het nieuwe lid draagt zijn scoutfit, dat nog niet voorzien is van een installatieteken en das. Hij komt naar voren, zegt met zijn hand op de vlag de belofte op, en krijgt het installatieteken, speltakteken en naambandje bevestigd door de leiding. De das wordt omgedaan (meestal mag het kind zelf kiezen wie dat doet) en de linkerhand wordt geschud om het lid te feliciteren: hij is geïnstalleerd!